«Євробляхи» рулять, або Як придбати авто з «історією»

Спокусі отримати німецький (японський, французький чи й навіть американський) автомобіль за ціною бувалого в бувальцях «Жигуля» може протистояти далеко не кожен українець. Роками збирана «заначка», позички в знайомих — і чудо техніки вже майже у вас у руках: на екрані комп’ютера чи смартфона. Сьогодні навіть ті онлайн-сервіси, що донедавна торгували чайниками й мобілками, рясніють об’явами про продаж автівок. Ось наприклад, за десятирічного «Форда» торгують дві тисячі доларів. Лише одна дрібничка — номери на ньому польські, це так звані «євробляхи». А отже, й право користуватися таким транспортом сумнівне — Верховна Рада незабаром має врегулювати ввезення й правові засади експлуатації таких автомобілів в Україні. А поки...

«Євробляхи» рулять, або Як придбати авто з «історією»

Експерти проти спритників

На майданчику біля сервісного центру МВС у Черкасах — десяток машин з відкритими капотами. Під променями вже пекучого травневого сонця від однієї автівки до іншої разом із власниками транспорту ходять експерти. В області усього 12 експертів при сервісних центрах МВС перевіряють транспорт, що його купують чи продають, ставлять чи знімають з обліку. Роман Джегур, молодий хлопець у формі, лише раз глянувши на транспортний засіб, може розповісти про нього чимало. Він — судовий експерт, щодня перевіряє до 30 автівок. Звіряє номери вузлів і агрегатів із зазначеними в документах, користується спеціальними приладами, аби виявити мітки, зроблені на автозаводі, а за потреби може зробити змив фарби на тій ділянці кузова, де проводилися ремонтні роботи — аби виявити, чи бува не вварена панель. І все це максимум за 20 хвилин. За його словами, від двох до чотирьох автомобілів щомісяця — «проблемні», тобто мають змінені номери агрегатів, чи й узагалі числяться в угоні.

Поряд на вулиці жвавий рух, але автівки з єврономерами на майданчик до експертів не поспішають...

— Чи проходять автомобілі на європейських номерах експертне дослідження? — запитую директора Черкаського НДЕКЦ МВС України Василя Аксьонова.

— На жаль, це рідкість — тільки за бажанням власника такого автомобіля. І це стає серйозною проблемою: адже як дізнатися, чи безпечна така автівка на дорозі, чи не зварена вона з трьох шматків брухту, чи не числиться в угоні в якійсь із європейських країн? Більше того, виникає проблема встановити власника такого транспортного засобу, коли авто на «євробляхах» спричинило дорожньо-транспортну пригоду. Навряд чи хтось хотів би втрапити в таку ситуацію. Кому потерпілі мають виставляти претензії? Цей автомобіль не застрахований, а щоб довести, що за кермом був саме винуватець аварії, фахівці проводитимуть кілька ретельних експертиз (аж до перевірки відбитків пальців чи навіть дослідження ДНК). Торік наші фахівці проводили експертизи по більш ніж десяти ДТП з травмованими, учасниками яких були автомобілі на єврономерах.

Зловмисники також бачать прогалини в законодавстві й користуються цією ситуацією, створюючи канали постачання автомобілів з кримінальним минулим. Одним зі способів такого промислу є створення автомобілів-клонів, зазвичай це автомобілі представницького класу. Торік на посту в місті Умань було затримано й відправлено на штрафмайданчик шість автомобілів Audi A6 з однаковими номерними знаками. А загалом з початку 2018 року наші експерти по всій області оглянули 13258 транспортних засобів. Експерти під час дослідження виявили більше 20 транспортних засобів зі зміненими чи знищеними номерами вузлів та агрегатів, а в чотирьох випадках замінено близько половини (!) автомобіля, також зафіксовано два випадки підроблення документів (свідоцтва про реєстрацію, як вітчизняні, так і закордонні). Торік за такий же період було виявлено дев’ять транспортних засобів зі зміненими чи знищеними номерами вузлів та агрегатів, що свідчить про тенденцію зростання кримінального бізнесу, спрямованого на реалізацію вкрадених автомобілів та таких, що перебувають на території України незаконно. Ті з автовласників, хто замовив експертне дослідження, не пошкодували. Торік, наприклад, завдяки нашим фахівцям громадяни не заплатили спритникам за «сірі» автомобілі близько 33 мільйонів 508 тисяч гривень (за середньою ринковою вартістю ТЗ).

А як на практиці

Не в захваті від плутанини з номерами і в патрульній поліції Черкас. Прес-офіцер Зоя Вовк повідомила, що поліціянти однаковою мірою і карають порушників, незалежно від походження номерних знаків. Проте прикрощі з «євробляхами» таки трапляються. Так, нещодавно автівку з іноземною реєстрацією патрульні евакуювали на штрафмайданчик, оскільки не вдалося відшукати її власника. Подія трапилася біля будинку на вулиці Сумгаїтська, 30 у Черкасах. Мешканці будинку звернулися до патрульних, аби ті відшукали власників транспортних засобів, які припаркували автомобілі на тротуарі. Люди скаржилися, що у дворі важко пройти та проїхати з дитячими візками.

Правоохоронці відшукали одного з власників, попрохавши його перепаркувати авто. Однак іншого — власника автівки з іноземною реєстрацією, знайти не вдалося, оскільки інформація в базі щодо такого транспорту відсутня. Тепер водій, якщо захоче забрати автівку зі штрафмайданчика, змушений буде сплатити штраф та витрати, пов’язані зі зберіганням та доставкою транспортного засобу.

Динаміка — негативна

Торік в Україні сталося більше 10 тисяч ДТП за участю автомобілів на «єврономерах». Це понад 6% усіх аварій. Про це в ефірі одного з телеканалів заявив перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Нацполіції України Олексій Білошицький. За його словами, за підсумками першого кварталу цього року кількість ДТП із «євробляхами» зросла вже до 8,5% загальної кількості.

— Проаналізувавши ситуацію 2017 і 2018 років, можна сказати, що динаміка прямує в бік негативу. Кількість адміністративних правопорушень збільшується, — сказав Олексій Білошицький.

У той же час у Державній фіскальній службі України повідомляють, що кількість автомобілів на єврономерах на території України станом на кінець минулого року вже сягнула 425,4 тисячі, а понад 246,4 тисячі машин із них їздить Україною незаконно. Протягом минулого року митники склали понад 18,3 тисячі протоколів за порушення термінів транзиту. За цими протоколами стягнено 109,3 млн. грн. штрафів. За порушення термінів тимчасового ввезення складено 4 360 протоколів із сумою штрафів на 56,3 млн. гривень.

Як зарадити ситуації?

Чому все ж таки, незважаючи на чималий ризик і незручності, українці готові витрачати гроші на авто з єврономерами? Як стверджують активісти громадського руху «Євросила», головна причина в тому, що зараз діють зависокі податки і збори за легально ввезені автівки. На їхню думку, аби зарадити ситуації, розмитнення авто має бути доступне кожному українцю. В той же час чиновники поки не поспішають перекрити золотий струмок, що вимиває гроші з кишень охочих офіційно ввезти автомобіль в Україну і розповідають про підтримку вітчизняного автопрому.

Разом з тим правоохоронці переконані, що при ввезенні автомобілів з-за кордону їх таки потрібно якось реєструвати. Автошахраї вдосконалюють свої методи роботи і без спеціальних процедур та досліджень досить важко виявити факти зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу чи «підчистку» свідоцтв про реєстрацію. Єдина гарантія безпечного його придбання — проведення експертного дослідження фахівцями під час його реєстрації чи переоформлення.

Сподіваємося, що нові законопроекти допоможуть навести лад у цій сфері. А поки ж експерти вкотре нагадують, що дешевша ціна на транспортний засіб несе й ризик купити авто «з історією».

2018.05.24
Знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter