Можливості Черкаського НДЕКЦ МВС по виконанню комплексних автотехнічних та фототехнічних експертиз

Під час проведення експертного дослідження обставин дорожньо-транспортної пригоди експертами автотехніками використовуються вихідні дані, які, зазвичай, зазначаються у постанові слідства або містяться у матеріалах справи. Такі вихідні дані стосуються як просторово-динамічних характеристик, таких як швидкості руху транспортних засобів або інших учасників пригоди, так і час їх руху, відстані, які вони подолали з моменту виникнення небезпеки до зіткнення або наїзду, так і самих обставин пригоди, або локальних параметрів – розташування учасників на проїзній частині, наявність дорожньої розмітки, сигналів світлофорів та інших.

В загальній практиці такі дані визначаються слідством або судом зі слів учасників пригоди чи свідків. Також можливе експериментальне визначення параметрів руху шляхом проведення слідчих експериментів.

Такі способи визначення вихідних даних містять суб’єктивну складову, оскільки базуються виключно на тій інформації, яка міститься у поясненнях учасників та свідків пригоди. Не поодинокі випадки, коли комплекс вихідних даних, отриманий таким шляхом, виявляється неспроможним з технічної точки зору, або навпаки, в матеріалах справи може міститись декілька протилежних і при цьому технічно обґрунтованих версій пригоди.

Розвиток систем фіксації інформації про навколишнє середовище, процеси та явища, передача цієї інформації засобами цифрових технологій, обумовило широке їх застосування в різних галузях суспільного життя, зокрема щодо контролю за дорожнім рухом.

На теперішній час найбільш розповсюдженими засобами фіксації дорожньої обстановки є відеокамери зовнішнього спостереження та автомобільні відеореєстратори, які набули широкої популярності серед водіїв.

Такі технічні засоби дозволяють виконувати безперервну фіксацію дорожніх обставин із записом на цифрові носії інформації. Досить часто отримана цими засобами інформація потрапляє у сферу адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства. Використання таких записів в експертній практиці дозволяє отримати об’єктивні вихідні дані для виконання автотехнічних експертних досліджень.

Тому, при наявності відеозапису дорожньо-транспортної пригоди, найбільш доцільним є призначення комплексної автотехнічної та фототехнічної експертизи.

Такий вид експертизи дозволяє дати об’єктивні відповіді на багато питань, зокрема:

  1. Яка швидкість руху транспортного засобу;
  2. На якій відстані відносно меж проїзної частини рухався транспортний засіб;
  3. Яка швидкість (темп) руху пішохода;
  4. На якій відстані відносно меж проїзної частини рухався пішохід;
  5. На який сигнал світлофора рухався транспортний засіб (пішохід);
  6. Час знаходження в нерухомому стані транспортного засобу (пішохода) та ін.

Необхідність вирішення одного або декількох питань, зазначених вище, залежить від конкретної дорожньої обстановки, яка склалася на момент дорожньо-транспортної пригоди.

Дослідивши відеозапис та отримавши об’єктивні вихідні дані, які можуть не співпадати з показами, отриманими шляхом допиту або проведення слідчих експериментів, експерт автотехнік вирішує питання, що стосуються оцінки дій водіїв в конкретній дорожній обстановці відповідно до технічних вимог Правил дорожнього руху України та встановлення причинного зв’язку між цими діями і фактом виникнення ДТП. В цій частині комплексного автотехнічного та фототехнічного дослідження експерт автотехнік вирішує такі питання:

  1. Яка максимально допустима швидкість руху ТЗ по умовах видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
  2. Яка максимально допустима швидкість ТЗ на закругленні дороги даного радіусу?
  3. Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного ТЗ в умовах даної дорожньої обстановки?
  4. Який гальмовий та (або) зупиночний шлях ТЗ за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
  5. Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху України?
  6. Чи мав водій технічну можливість уникнути зіткнення (наїзду) з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
  7. Чи знаходилися з технічної точки зору дії водія ТЗ у причинному зв'язку з виникненням ДТП?

Отже, проведення комплексної автотехнічної та фототехнічної експертизи дає більш інформативне уявлення про механізм розвитку дорожньо-транспортної пригоди та сприяє об’єктивному прийняттю рішення по справі.

Черкаський НДЕКЦ МВС є державною спеціалізованою експертною установою, акредитованою за міжнародним стандартом ДСТУ ISO/IEC 17025:2017, в якій працюють кваліфіковані співробітники із належним рівнем знань і досвідом практичної роботи та створені організаційні умови і запроваджені концептуальні інструменти для вірного застосування експертних методик.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1098 Черкаський НДЕКЦ МВС надає платні послуги в цивільних та господарських справах, або дослідження на замовлення, зокрема в справах, пов’язаних з порушенням правил безпеки руху або експлуатації транспорту.

З питань призначення (замовлення) експертиз або досліджень можна звернутися за адресою: 18009, м. Черкаси, вул. Пастерівська, 104 (приміщення Черкаського відділу поліції ГУНП в Черкаській області – третій поверх).

Можливості Черкаського НДЕКЦ МВС по виконанню комплексних автотехнічних та фототехнічних експертиз
Знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter