Кібербезпека – обов’язок кожного
Ми живемо в епоху інформаційного суспільства, коли інформаційні технології та телекомунікаційні системи охоплюють усі сфери життєдіяльності людини, держави. Сьогодні ми все більше й більше використовуємо їх у своїй діяльності. Але використовуючи телекомунікації та глобальні комп’ютерні мережі, слід знати й розуміти, які можливості для зловживання створюють ці технології. Сьогодні жертвами хакерів можуть стати не лише люди, але й держави в цілому. За ефективністю та наслідками застосування «кіберзброї», а саме такий термін все частіше використовують вчені, можна прирівняти до зброї масового ураження.
Кібербезпека – одна з основних проблем, що викликає занепокоєння. Чим швидше людство розвиває інформаційні технології, тим більшою є потреба в захисті інформаційно-телекомунікаційних систем. Оскільки критичні вразливості в програмному забезпеченні та автоматизованих системах викликають небезпідставні побоювання, то не дивно, що суспільство в усьому світі шукає кращих заходів і методів для захисту особистих даних Інтернет-ресурсів від кіберзагроз.
На перший погляд може здатися, що кібератаки не можуть завдати великої шкоди, але це лише на перший погляд. Розглянемо більш детально, до яких наслідків може призвести кожна з кібератак, що використовуються під час проведення кібероперацій:
• вандалізм — атака, яка, зазвичай не несе матеріальної шкоди, але завдає удару по авторитету держави як у світі, так і серед населення, простими словами, завдає репутаційних втрат. До таких кібернетичних атак можна віднести псування офіційних Інтернет-сторінок, заміну змісту образливими чи пропагандистськими малюнками, тощо;
• пропаганда — розсилка спаму, що містить інформацію пропагандистського характеру, фейкові новини для просування вигідної точки зору та дезорієнтації населення;
• збір інформації — злам приватних сторінок або серверів баз даних для збору цінної інформації та її заміни на інформацію, корисну іншій стороні. У цьому випадку дезінформація та викрадення даних. Інша назва — кібершпигунство;
• відмова сервісу — атаки з великої кількості комп’ютерів, основною метою яких є порушення функціонування сайтів або комп’ютерних систем;
• втручання в роботу обладнання – атаки, що зазвичай спрямовані на комп’ютери або сервери, які забезпечують роботу систем обробки чи передачі інформації;
• атаки на об’єкти критичної інфраструктури – атаки на комп’ютери та системи, що забезпечують життєдіяльність міст, наприклад: системи водопостачання, електроенергії, транспорту тощо.
У деяких випадках ми з Вами стаємо причиною того, що схожі атаки проходять успішно, зокрема тим, що не виконуємо елементарних вимог з кібернетичної безпеки аргументуючи свої дії чи бездіяльність тим, що ми «не цікаві» кіберзлочинцям. Все, що треба зробити – це дотримуватися порад, висвітлених у попередньому циклі статей Черкаського НДЕКЦ МВС, та порадити Вашим друзям, колегам і родичам ознайомитися з ними, щоб забезпечити безпеку інформації.