Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

У всіх країнах світу дорожньо-транспортні пригоди (ДТП) давно становлять серйозну проблему в громадській та економічній сферах життя, адже дуже часто призводять до негативних суспільних наслідків. Здебільшого ДТП викликані порушенням правил дорожнього руху або вимог технічної експлуатації транспортних засобів.

В Україні на теперішній час, у зв’язку із значним збільшенням кількості колісних транспортних засобів, проблема безпеки дорожнього руху набуває особливої гостроти.

Так, за 2019 рік було скоєно 26052 ДТП з постраждалими, в яких 3454 особи загинуло та 32736 осіб травмовано. Із загальної кількості ДТП з постраждалими з вини пішоходів (в т.ч. дітей віком до 18 років) було скоєно 1175 ДТП. Найпоширенішими видами ДТП з постраждалими є зіткнення транспортних засобів (10569 випадків) та наїзд на пішохода (8612 випадків).

Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

Дослідженням умов та причин, які сприяли виникненню ДТП, займається спеціально уповноважена на те особа - експерт автотехнік. Він дає оцінку діям учасників пригоди з метою відтворення умов виникання ДТП. Така оцінка складає одну із задач автотехнічної експертизи. Експертиза, яка проводиться в галузі судочинства, називається судовою експертизою.

Судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об’єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду (стаття 1 Закону України «Про судову експертизу»). Виходячи з цього визначення, в загальному випадку експертизою називають дослідження будь-яких матеріальних об'єктів, процесів, явищ, яке провадиться спеціалістом у певній галузі знань (експертом) за дорученням ініціатора, для вирішення питань, що відносяться до цієї галузі, з наданням мотивованого висновку.

Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

Судова автотехніка як галузь знань почала формуватися у зв'язку із потребами слідчої та судової практики у вирішенні технічних питань, які виникають під час розслідування і судового розгляду справ про порушення правил безпеки дорожнього руху та експлуатації транспортних засобів. Базовими науками судової автотехніки є група автомобільно-дорожніх дисциплін (теорія автомобіля, конструкція автомобіля, мотоцикла та інших транспортних засобів, організація дорожнього руху, транспортна психофізіологія тощо).

Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

Предметом судової автотехніки є технічні закономірності виникнення і розвитку ДТП, методи і методики дослідження її технічної сторони. Таким чином, під судовою автотехнічною експертизою слід розуміти дослідження дорожньо-транспортної пригоди, що виконується експертом автотехніком за дорученням особи, яка проводить розслідування або розгляд такої категорії справ (слідчого, прокурора, судді або суду), а також на замовлення фізичних чи юридичних осіб, з метою вирішення питань, які мають значення для прийняття об’єктивного рішення у кримінальній, цивільній чи адміністративній справі, пов'язаної з цією пригодою, якщо для відповіді на поставлені питання необхідні знання в галузі судової автотехніки.

Як показує експертна практика, більшість дорожньо-транспортних пригод (ДТП) відбувається внаслідок неправильних (небезпечних, помилкових чи невиправданих) дій водіїв, а також дій пішоходів. Складність встановлення обставин ДТП обумовлена тим, що вона має свої специфічні закономірності виникнення та розвитку і час, протягом якого можливо спостерігати цю пригоду, іноді триває долі секунд.

Значну допомогу у розслідуванні ДТП може надати такий вид автотехнічної експертизи як експертиза обставин і механізму ДТП, оскільки висновки експерта сприяють встановленню важливих для справи обставин: швидкості руху ТЗ, технічної можливості уникнути пригоди в даній конкретній обстановці і т.д.

Останнім часом розвиток систем фіксації інформації про навколишнє середовище, процеси та явища, передачі цієї інформації засобами цифрових технологій обумовило широке їх застосування в різних галузях суспільного життя: системах спостереження та охорони, контролю за дорожнім рухом тощо. Досить часто отримана цими засобами інформація потрапляє у сферу адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства. Для встановлення доказової інформації призначається експертиза фото- чи відеозображень. У той же час проведення дослідження цифрових зображень та засобів їх виготовлення має низку особливостей, що пов’язані з технологією процесів цифрової фіксації зображень.

При наявності відеозапису дорожньо-транспортної пригоди та відповідних процесуальних документів, складених уповноваженими особами, може бути призначена комплексна фототехнічна та автотехнічна експертиза.

Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

Під час ДТП, у момент контактування на транспортних засобах (ТЗ), дорожньому покритті, навколишніх предметах, часто виявляються сліди, які могли бути залишені шинами, колесами, іншими частинами ТЗ. Вивчення вказаних слідів і об’єктів, їх взаємного розташування, дозволяє суттєво доповнити або розкрити картину того, як починалась ДТП, як взаємодіяли ТЗ між собою чи ТЗ і пішоходи. Вказані питання вирішує такий вид автотехнічної експертизи як транспортно-трасологічна.

Проведення у справах про ДТП транспортно-трасологічної експертизи сприяє встановленню важливих обставин: визначення місця зіткнення (наїзду), взаємного розташування ТЗ у момент первинного контактування, рухався чи перебував у нерухомому стані ТЗ в момент контактування та ін.

Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?
Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?
Ви потрапили у дорожньо-транспортну пригоду: чи завжди винен водій!?

Розслідування та судовий розгляд кримінальних, цивільних та адміністративних справ, що пов'язані із вчиненням ДТП, як правило, неможливі без проведення автотехнічних експертиз, в тому числі комплексних. Тому такі види експертиз широко використовуються при розкритті та розслідуванні кримінальних і адміністративних правопорушень, пов’язаних з порушенням правил безпеки руху чи експлуатації транспорту.

Черкаський НДЕКЦ МВС є державною спеціалізованою експертною установою, акредитованою за міжнародним стандартом ДСТУ ISO/IEC 17025:2017, в якій працюють кваліфіковані співробітники із належним рівнем знань і досвідом практичної роботи та створені організаційні умови і запроваджені концептуальні інструменти для вірного застосування експертних методик. При виконанні експертиз (експертних досліджень) обставин і механізму ДТП використовується ліцензійне програмне забезпечення «CYBID V-SIM 4.0», що дозволяє проводити моделювання руху і зіткнень транспортних засобів.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1098 Черкаський НДЕКЦ МВС надає платні послуги в цивільних та господарських справах, або дослідження на замовлення, зокрема в справах, пов’язаних з порушенням правил безпеки руху або експлуатації транспорту.

З питань призначення (замовлення) експертиз або досліджень можна звернутися за адресою: 18036, м. Черкаси, вул. Пастерівська, 104 (приміщення Черкаського відділу поліції ГУНП в Черкаській області – третій поверх).

2020.02.07
Знайшли помилку - повідомте нам, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter